Monday, 7 May 2012

Apa Itu Kalori..


 Kalori ialah nilai tenaga makanan yang biasanya diunjurkan dalam kiraan 'kalori'.

Nilai tenaga makanan berbeza bagi setiap jenis makanan terutamanya dalam nilai kalori. Contohnya lemak menghasilkan kalori terbanyak berbanding beratnya. Lemak menghasilkan 9 kalori bagi setiap gram sementara protien dan karbohidrat menghasilkan kira-kira 4 kalori bagi setiap gram.


Faktor yang mempengaruhi keperluan kalori anda
  1. Saiz tubuh : Tubuh bersaiz besar memerlukan lebih tenaga(kalori) berbanding mereka yang bersaiz kecil.
  2. Usia          : Semakin tua, jumlah otot semakin berkurangan dan lemak membentuk sebahagian daripada berat badan. Metabolisme juga secara semula jadi akan perlahan.Ia mengurangkan keperluan kalori anda.
  3. Jantina      : Lelaki selalunya tiadak mempunyai lemak yang banyak berbanding wanita. Mereka juga ada lebih banyak otot dibandingkan wanita seusia dan sama beratnya. Oleh itu, lelaki memiliki lebih kadar asas metabolik dan membakar lebih banyak kalori berbanding wanita.

Bagi yang ingin berdiet," jumlah kalori perlu diambil setiap hari mestilah tidak lebih daripada 1200 kalori..''

Wah ! bayangkan...betapa ketatnya peraturan yang disediakan oleh sebuah pusat perlansingan badan kepada Ummi saya! 





Keperluan tenaga/kalori untuk sehari

                                   |     Umur(tahun)       |       Berat(kg)     |     Keperluan Tenaga/Kalori   |

Remaja lelaki                       10 - 19                                                   2600 - 2580
Remaja perempuan              10 - 19                                                   2300 - 2100

Dewasa lelaki                      20 - 39                         55                             2530
(sederhana aktif)                  40 - 49                         55                             2400
                                          50 - 59                         55                             2280
                                           >60                             55                             2020

Dewasa wanita                     20 - 39                        50                             2000
(sederhana aktif)                   40 - 49                        50                             1900
                                           50 - 59                        50                             1800
                                            >60                            50                             1600

Perempuan 
       mengandung               1 trimester                                                     +150
                                    2 - 3 trimester                                                     +350

Perempuan 
         menyusu                                                                                        +550






Untuk mengelakkan pertambahan berat badan , jangan ambil makanan yang tinggi kalori terlalu kerap. Contohnya satu set hidangan burger boleh mencapai 1900 kalori ! Tidak termasuk lagi makanan lain yang kita ambil pada waktu sebelum dan selepasnya lagi. Jaga-jaga!



No comments:

There was an error in this gadget