Tuesday 12 November 2013

Cuti Semester? Buat Apa?



 Assalammualaikum w.b.t




Bersama ummi saya tercinta Nazariatul Akmar :)



 Cuti punyalah lama...terasa macam sekejap je kat rumah..tapi waktu mana tunggu kita...tahu je nak dekat tarikh daftar untuk semester baru. Yup semester 4! Makin nak dekat tarikh balik UiTM Machang ni.. ada la yang tak nak balik sebab tak puas berehat..ada yang tak sabar nak balik sebab bosan duduk rumah.. Saya pula tak kisah, kata pun cuti....bukan berhenti..kan? jauhkan la.. Jadi sampai masanya akan masuk balik..mulakan dengan azam yang baru... iaitu jadi lebih baik dan rajin daripada sem lepas..InsyaAllah..

 Sepanjang cuti semester saya tak bekerja, duduk rumah. Jumpa kawan pun tidak..memang bangun pagi gosok gigi....buat perkara yang sama berulang kali tanpa rasa jemu.. lagi pun ruang cuti yang ada ni memang saya manfaatkan untuk rehat, lepak dengan family, online dan main-main dengan kucing.

 Saya juga tak bercuti ke mana-mana, walaupun Malaysia ni ada banyak tempat percutian yang menarik. Yelah, ayah sibuk bekerja..dan saya tahu sebagai anak.. tak sopan kalau merungut itu ini, andai kata ayah ajak pergi mana-mana..saya ikut dan kalau tak kata apa-apa...saya ok je kat rumah ni.. Ummi ada, adik beradik ada :)

Top 5 aktiviti yang biasa saya buat ialah...
1. Kemas rumah
2. Berborak dengan Ummi dan adik-beradik
3. Menonton rancangan paling popular Running Man
4. Keluar makan dan menonton wayang dengan family
5. Kucingku sayang


Ok kemas rumah! Bila da biasakan hidup sendiri, uruskan barang dan pakaian sendiri punya.. Akibatnya saya cepat penat bila kemas rumah..uruskan baju satu isi rumah ni... 6 orang je.. tapi penatlah terasa banyak gila kerja.. pinggan mangkuk.. rumah lagi..padahal dulu sebelum masuk U rumah ni saya uruskan jugak ok je.. hehe Bab masak pula lega...sebab ummi yang masak.. saya tak pandai masak..tak apa tak pandai boleh belajar.. :D

Berborak dengan ummi perkara biasalah.. setiap hari ada je perkara yang hendak dibualkan..dan topik yang popular ialah hal berkaitan agama. ummi suka tengok rancangan keagamaan dan suka membaca buku hal keagamaan juga.. tengok ummi pun penat tapi sempat je baca buku :) Jadi bila ummi dapat ilmu yang berguna untuk akhirat mesti ummi cerita dengan penuh kesungguhan... saya seperti menonton ceramah secara Live..haha Apa yang ummi kongsikan itu adalah untuk kebaikan. Selain itu, kitorang akan berborak mengenai hal kecantikan..haha Memang sekepala.. :D




Running Man! Haaa saya tahu saya lambat..da beratus episod ditayangkan sekarang baru saya tengok..haha ni pun sebab terpengaruh dengan adik sebenarnya... masa dekat kolej mana saya layan running man ni.. lagi pun tak puas la kalau tengok kat laptop.. Jadi bila dekat rumah ni.. adik pula suka menonton rancangan ni, yang bestnya dia bukan tengok malam tapi dia rakam dari channel astro oneHD dan tengok waktu siang.. Bila check balik rupanya banyak juga episod running man yang lepas adik rakam.. So saya pun join la dia tengok..dan saya yang ketawa paling kuat sampai kena tegur dengan ummi..haha Saya tengok la episod yang lama sampai ke waktu pagi.. hehe Eheemm saya suka Lee Kwang Soo!! Dia kelakar..blurrr dan sangat tinggi.. :D






Keluar makan dengan family dan menonton wayang...haa ni biasalah.. ayah paling suka buat aktiviti ni bersama keluarga..walaupun tak bercuti ke mana-mana.. saya masih enjoy.. kadang-kadang malas nak makan malam..tapi bila da keluar, memang ayah nak kitorang makan jugak! haha Bila rasa malasnya nak tengok wayang...haaa ni bukan ayah je paksa ikut..adik-adik saya pun paksa saya ikut..haha

Main-main dengan kucing tanpa jemu.. Banyak gelagat kucing saya rakam..sebab diorang ni comel sangat..... Geram je kalau tengok, mestilah kena dukung diorang ni..hehe Tapi kan umur kucing-kucing saya bela tak panjang..satu persatu mati akibat dilanggar orang :'( .. akhirnya tinggal seekor je.. kesian dia tak ada siapa nak main dengan dia..jadi bila Kumau termenung..saya akan ajak dia main tali or bola.. hehe Tapi Kumau pun ada seekor kawan baik..kucing jiran nama dia Kelabu.. Kelabu hari-hari lepak rumah saya.. main-main dengan Kumau..bila da malam baru dia balik rumah jiran :)

Wahhhhhhh panjangnya penulisan saya hari ni.. pengsan juga siapa yang baca entry ni..haha Tapi memang anda seorang yang rajin kalau baca keseluruhan entry tanpa skip mana-mana bahagian.. Terima Kasih ;)




1 comment:

Zubaidah said...

ramainye yg suke lee kwang soo. akak suka ji hyO, sporting and chomel ! hrmmmm, masa cuti, bagi akak, manfaatkan dan habiskan sebanyaknya dgn FAMILY! ingat, ibu bapa semakin tua bila kita terlalu sibuk membesar. ;D so pandai seimbangkan and jgn terpedaya dgn masa lapang.