Friday, 13 January 2012

Money..money..money..


Hai,

 Tahukah anda betapa pentingnya duit?

tahu.......... duit ni umpama nyawa di dunia...........tanpa duit semua benda tak boleh buat........ betul....tak tipu..........


bayangkan, .............. kita seorang diri.............dengan sebuah kenderaan yang tangki minyak full........kita ni orang selangor........so dari johor nak balik ke selangor la ni............... tapi duit dalam poket ada RM5 je,....... macam mana nak balik????????? ha....ha....ha.... fikir duit RM5 tu lepaslah nak bayar tol? Makan lagi......... 


tak kan nak mintak kat orang sepanjang perjalanan balik tu?? ha...ha...ha.... 


 Hey! Gerun saya bila fikir soal duit ni... mujurlah saya masih mempunyai tempat bergantung, tanpa keluarga pasti saya akan kebuluran..entah apa jadi kat saya sekarang ...hmm berfikir sejenak...

 Saya ingat bila dah kerja, saya tak kan ada masalah. Tapi sangkaan saya meleset ke pulau jauh nun di sana! haha Bila kerja , sayalah paling banyak guna duit! Bukan untuk berhuuhahaha (enjoy) tak ya! Duit banyak habis ke makan je. 1 Hari duit makan mesti 9 ringgit lebih.. pening..pening...













 Masa zaman sekolah dulu..cehh dululah sangat padahal baru je habis sekolah..hehe Saya memang bawa purse gemuk ni ke sekolah..duit pun penuh je..hehe maklumlah setiap minggu ayah bagi RM40 sebagai duit belanja..so setiap minggu mesti ada baki dan boleh buat simpanan untuk beli topup ke..make up ke..baju ke..hehe

 Itu dulu..sekarang ni tak sama lagi , purse tu saya abadikan dalam almari..sebab dah tak ada isi..huuu.. kadang-kadang saya try buka purse ni..dengan penuh harapan, mintak-mintak adalah seringgit ke lima ringgit yang tertinggal..haha Mimpi belaka..untunglah kalau setiap kali saya buka purse ni terselit duit..hahaha












 Sekarang saya guna purse comel ni je, hehe kesian betul dengan diriku ini..kesian..kesian..kesian.. yelah buat apa saya nak bawa purse gemuk kalau duit sikit je..lebih balik bawa si comel yang ringan ni..hehe

 Saya ni bukanlah seorang yang boros , tak juga memilih bab makan ni..tapi pelik bila Ayah bagi duit belanja RM50..saya pakai dalam masa 4 hari..bakinya tinggal RM2 je, then hari rabu lepas saya minta ayah duit belanja lagi..


Ayah nak duit belanja...

 Aik 50 sekejapnya habis..

Yelah setiap kali rehat wawa makan kat KFC or Mcd..

Hmm patutlah -.- ..ayah tak de duit..

 Ala...merajuklah...(masuk bilik)

Yela esok ayah bagi....

hehe...ngada2 punya anak pempuan..mesti ayah cakap macam tu dalam hati... hehe so esoknya ayah bagilah RM30..ingat dapat RM50 lagi..tak bersyukur betul.dah bagi betis nak peha...hehe tapi legalah saya dapat duit makan,kalau tak kebulurlah perutku, sakitlah kaki ku..hilang tenagaku.... hi..hi..hi











 Tadi saya tengok duit tinggal ni je bakinya..macam mana nak topup...huu..kalau topup hilanglah duit makan dan duit minyak saya..buatnya ayah tak nak bagi duit belanja minggu depan??? haaa...haaa...sebab tu lah saya dah tak topup sampai sekarang ni..harap ikhsan orang je..huuu...jasa anda sangatku hargai..

 Mula hari ini saya akan aturkan perbelanjaan saya dengan lebih berkhemah..hehe saya tak kan makan kat KFC dan MCD setiap hari...sebab takut gemuk...! haha

 Lagipun saya kerja nak ringankan beban ayah, bukan nak beratkan lagi...huhu T__T






6 comments:

Si qusowt said...

duit memang lah penting..tapi selagi kita asik terkejar2 duit mmg kite xkn rase cukup..:)

btw selalu gak seluk kocek2 seluar yg dah xpakai.kdg2 ade jugak singgit
hheh

Nur Najwa said...

tula, duit tu penting tapi bukanlah keutamaan..

haha memang untunglah .. saya tak jumpa pape pun..huhu

Fara Ada said...

belajar menabung dik..hehehe..InsyaAllah ada jugak baki dikala tgh desak..akak pun penah jgk korek tabung kalau da sampai tgh2 bulan xda duit..
syukur ada tabung..hehhee

Zahirah Dzulkifli said...

LOL. Dik, asal banyak sangat guna duit? Haha. Akak dulu masa kerja selalu bawa bekal untuk makan tengah hari. Kalau lapar, akak beli maggi je dekat supermarket berhampiran. Tak pun, beli roti ke. Kenyang~ Hoho.

JR said...

Duit makin dicari akan makin tak cukup. Sebab tu jutawan pun berhutang bank, bukan hutang bermilion, tapi bertrilion!! Ringkas cerita: hiduplah secara bersederhana...

Ezad Skytech said...

kena pandai uruskan la duit ni...jimat2...insyaallah cukup..:D

There was an error in this gadget