Thursday, 4 August 2011

H.J : SEGMEN INSAF

 



Hai... petang ni saya tertarik untuk join segmen H.J..




 3.Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Barangsiapa yang memberi makan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka dia mendapat pahala seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikitpun juga” (HR Tirmidzi, shahih).









Dalam segmen ni minta kita huraikan hadis di atas ikut apa yang kita faham...


saya cuma mencuba,,, 


kalau ada silap.... tegur lah saya..






hadis nenyatakan bahawa .....
siapa yang memberi makanan kepada orang yang sedang berpuasa
      kita juga akan dapat pahala seperti orang yang dalam puasa itu....
pahala yang diterima orang yang sedang berpuasa tidak berubah.
       Walaupun orang yang memberi makanan tadi juga dapat pahala yang sama...


Oleh itu...dalam bulan puasa ini kan lebih baik kita berkongsi lauk pauk atau kuih muih ...dapat lah kita berkongsi rezeki sama-sama,.. kan,...  =D 




Inilah huraian daripada hadis di atas.. H.J saya minta maaf kalau huraian saya ni salah...malu rasanya...



7 comments:

H.J said...

hehe..dah ok dah tu cik najwa..saje nak share hadis tu je sebenarnya.thanks join cik najwa..

Nur Najwa said...

owh da ok ke...
syukrun.. saya pun dapat tahu hadis ni jgk..terima kasih juga H.J

Sekamar Rindu said...

salam....

suka baca entri ni..

hira said...

wah, hebat! :D

fRaMe+LenSeS said...

nice sharing. maceh.. ;)

abglan said...

Alamak, tak bersedekah lagi... bagi bini ngan anak je makan he he

Nur Najwa said...

@ Sekamar Rindu
w'salam..terima kasih, cubaan pertama =)


@ hira
Biasa je kak hira.. =D


@ frame+lense
sama-sama share,..


@ abglan
hehe apa lagi...pos-pos lah kat jiran sebelah.. =D

There was an error in this gadget